دانش آموخته سطح 4 رشته فقه و اصول جامعة المصطفی العالمیة.
چکیده
یکی از ایات که خاصتا در شأن اهلبیت( وارد شده است، آیه تطهیر است. ارادة خداوند متعال دو قسم است: اول تشریعی که احتمال تخلف از آن ممکن است. یرید الله بکم الیسر و لایرید بکم العسر (بقره: 185). دوم تکوینی که همان اراده حتمی خداوند است که احتمال تخلف در آن راه ندارد. Pإنما امره إذا اراد شیئاً أن یقول له کن فیکونO (یس:82).2 ارادة حتمی و تکوینی خداوند، به برطرف نمودن رجس و پلیدی از اهلبیت( تعلق گرفته است. طبق روایات که در منابع فریقین بیان گردیدهاند اهلبیت برای پنج تن آل عبا وباقی ائمه اطهار( اطلاق میگردد. کلمة انما در آیه طبق تصریح علمای لغت و ادبیات عرب دلالت برحصر میکند. معنی اراده در آیه تکوینی است، نه تشریعی، به این معنی که خداوند خواسته است اهلبیت( از هرگونه پلیدی از جمله گناه و معصیت به دورند. تطهیردر آیه جز پاکی از پلیدهای روحی ومعنوی که ملازم با عصمت میباشد چیزی دیگر نیست. مفهوم اهلبیت از نظر لغت و عرف، مقصود خداوند از این کلمه در آیه کریمه، جز خمسه طیبه( کسانی دیگر نمیتواند باشد.